Szédítően zárkózott

És ha mogorva tahók vagyunk, akkor mi van?

2019. június 13. 08:30 - darvinisdead

Hányszor megtörtént már velem, hogy egy társaságban nem mondtam ki, amit gondolok, hogy csendben feszengtem, és ahelyett, hogy megpróbáltam volna alkalmazkodni, inkább feladtam és leléptem? Vagy hogy el se mentem ilyen alkalmakra, lemondtam a bulit, mert aznap (azon a héten, hónapban?) nem éreztem magam eléggé szociálisnak, aztán meg mardosott a kétely, hogy vajon jól tettem-e. Ilyenkor azt éreztem, hogy gyenge voltam, nem próbálkoztam eléggé, elbújtam, megfutamodtam. Egy szóval kudarcélményként éltem meg, és hiába jöttem rá később, hogy nálam ez a viselkedés nagyon is normális, a rossz érzés így sem múlt el teljesen, legfeljebb csökkent az intenzitása.

Szerencsére az élet (vagy az internet) azonban igazságot szolgáltat, hisz cserébe számos dimenzióban én - vagyis inkább mi, introvertáltak vagyunk a legkirályabbak! Elég csak egy keresést lefuttatni, hogy kiderüljön, az intrók köztudomásúan jobb főnökök és beosztottak is, mint kevésbé szerencsés fajtársaik, továbbá hűségesebbek, érzékenyebbek, jobban meghallgatják a másikat, kreatívabbak (de még networkingben is jobbak!), és még ki tudja hány ezer további dimenzióban szárnyalják túl a középszert.

Vagy mindez csupán ábránd, szemfényvesztés? Menekülés a győzelembe a kamucikkek és tudománytalan felmérések árnyékában? - teszem fel a provokatív feladványt, kiszámítható megoldással.

Fogadd el!

Szóval itt vagyunk mi, és nyugtatjuk magunkat mindenféle személyiségtesztekkel, -tipológiákkal meg myers-briggs skálákkal, de az igazság emögött az, hogy félünk a megbélyegzéstől, félünk attól, hogy a többség szerint magunknak való, morózus suttyók vagyunk, és hiába tudjuk, hogy nem így van, kellenek ezek az önigazolások, hogy aszondja, kihozta a teszt, hogy mennyire jó partner vagyok, három normális férjen/feleségen túlteszek, annyira túlbuzog bennem az empátia meg az EQ, csak épp nem tudom kimutatni, meg amúgy is menjél ki a szobából...

Egy introvertált nem vágyik társaságra. Nem egyáltalán, hanem annyira. Itt a titok nyitja, és az egyedüllét-szükséglet mögött nem merő rosszindulat lappang - ezen is tök jó lenne már túllépni, ugyanúgy, mint a fenti önfelmentős kis körökön, ami pozitív irányba ferdít (már ha egy ilyen képzavarnak van bármi értelme), azt mutatja, hogy mi vagyunk a jobbak, pedig hát dehogy vagyunk mi jobbak, nincs olyan objektív kategória, hogy , különösen olyan, amibe mi épp az emberundorunk okán passzolunk tökéletesen, nem úgy mint azok a népszerűséghajhász extrovertáltak, akiknek már a szeme se áll jól.

Mindenki megváltásra vágyik, miközben az őszinteséggel meg az önelfogádással sehogy se állunk. Igen, a társadalom nem épp a legfogadóbb az introvertáltakkal, de attól még jó lenne, ha az introvertáltak közössége nem azt a képet és ideológiát erősítené saját magában, hogy itt nekünk meg kell magyarázni magunknak, hogy miért is nem vagyunk mi szar emberek.


abcib.jpgMilyen partner vagy? Hát még szép, hogy kurvajó!

Egy buborékban élünk, és mióta mindenféle Facebook-csoportok is vannak, ez csak még szélsőségesebb és látványosabb - az introvertált csoportokban, mindenki puffog a többségen, az extrovertáltakon, a világon, közben feszeng, megerősítést kér, de önmérsékletet, önkritikát vagy épp forráskritikát nem tanúsít, illetve gyakorol. 

Ez az állandó igazodási kényszer a soha fel nem szabadulás nyomasztó érzését plántálja belénk. Emiatt magyarázkodunk folyton és gyártunk listákat meg mémeket, amik elviccelik ezt az egész problémát, hogy tudniillik mégiscsak az az alapállás a világban, hogy mi nem tudunk viselkedni

Épp ezért gondolom, hogy a büszkeségtől dagadó mellel megosztott listák helyett mégiscsak jobb lenne a kapcsolatot keresni (és nem feltétlenül a különbségeket) egymással meg a világgal. Hasznosabb volna és több tanulságot hordozna, mint az öntömjénező túláltalánosítások. Az önismeret fontos, de az önhittség eddig nem túl gyakran vitte előrébb a világot. Szóval ne a mémekben higgyünk (de azért használni ér őket!), hanem magunkban és közösség erejében, meg a valódi, értelmes és tartalmas beszélgetésekben és a vitaindítókban. Mert én se a frankót szeretném mindenki más ellenében kinyilatkoztatni, inkább csak egy véleménynek adok hangot, amivel lehet egyetérteni, de anyázva el is lehet küldeni érte a fenébe. Én akkor is vállalom, de az igazság felé vezető széles, végeláthatatlan mezőt semmiképp se szeretném egyetlen szűk kis átjáróvá szűkíteni - nem úgy mint a fenti igazságcikkek többsége. Én inkább a termékeny kételyben hiszek, és azt mondom: az igazságot mindenki találja meg magának.

(Ha tetszett az írás, netán még hasznos is volt, a hozzá tartozó Facebook-oldalt itt tudjátok követni.)

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://intro-vertigo.blog.hu/api/trackback/id/tr7714599488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TheSaurus 2019.06.14. 09:04:55

Én elég alaposan introvertált vagyok, ennek ellenére (, vagy ezért), egy fél iskola kedvenc tanára (ők mondták). Néha irigylem az extrovertált és/vagy exhibicionista kollégáimat, de nem nagyon. :)

Európai téridő 2019.06.14. 09:50:46

Bizonyos esetkben még jobb is, ha ezt hiszik valakiről, bár jobb, ha úgy finomodik, hogy ezt a tulandonságot "adjonistenfüggő" módon értelmezik.

erkölcsi hulla 2019.06.14. 10:03:42

Feltörekvőben vannak ezek az áltudományos, minden tudományosságot nélkülöző, népbutító dolgok az idióták körében, csillagjegyek, kínai "gyógyászat", sámánfaszomtudjamik, stb. ezrével.

Na, ezt is kb. ezek közé sorolom, egy kevésbé idiótáknak is hihető változat.

magyarparaszt 2019.06.14. 10:37:16

Mindannyian a magunk módján vagyunk bugris bunkók, úgyhogy jobban járunk, ha megtűrjük magunk mellett a másikat, és sokat beszélünk róla. Jó volt ez a cikk.

csúti csüngőhasú tolvaj 2019.06.14. 11:27:14

Így van, le kell tojni a megfeleléskényszeres ostobákat, oszt máris jobb a világ ha a hülyék a perifériára szorulnak, és nem kell velük foglalkozni többé, amióta ezt teszem sokkal nyugodtabb az életem, mások véleménye meg nem érdekel.

--------------------------------

A szájbalökött blogmotor írónak üzenném, hogy azzal játsszon ami egyidős vele, és a jó anyja gerincre vágása közben pakolgassa ki mindenhová erőszakosan a faszbúk panelt. Nagyon kezd már unalmas lenni, hogy mindenhol kérés nélkül feljön.

morph on deer 2019.06.14. 11:40:15

@magyarparaszt:
Azért én elég komoly különbséget érzek a mogorva tahó és a bugris bunkó között, de lehet, hogy csak az ízlésem más.

Nálam a mogorva tahó inkább egy kedvetlen, magának való és nem túl barátságos személy, aki ráadásul tesz arra, hogy egy kinek tetszik vagy kinek nem, és gond nélkül ki is mondja, ha macerálják emiatt.

A bugris bunkó viszont nagyhangúbb, tolakodóbb a jelenléte, a tapintatot hírből sem ismeri, és kéretlenül is az arcodba tuszkolja mindezt.

Mindenesetre olyan velem is történt, hogy mikor egy (be)borult napon felhívott egy régi ismerős, és szemrehányóan megemlítette, hogy fel sem hívom, hogy megkérdezzem hogy van, erre szemrebbenés nélkül válaszoltam, hogy: “Tudod miért? Mert egyáltalán nem érdekel, hogy hogy vagy!
Sőt, az sem igazán érdekel, hogy én hogy vagyok, ha már itt tartunk...”

Szóval ez nálam még a mogorva tahó kategória, de (most éppen) nyitott vagyok a korrejciók figyembe vételre.:)

TheSaurus 2019.06.14. 12:26:23

@morph on deer: Tökéletes jellemzések (szerintem). ;)

morph on deer 2019.06.14. 13:07:59

@MAXVAL bircaman közíró:

Így igaz.
Azért is tesznek meg mindent, hogy ellehetetlenítsék az MTA-t is!
Vagy hogy is van ez? Oh, wait..!
Csak neeeem?

szepipiktor 2019.06.14. 14:05:52

Érdekes fejtegetés a témában.
De ne ugorjuk át az alpokat:
Mindenkinek joga van bunkónak lenni, ez csupán erkölcs. De mára komolyan torzítja a viselkedésszabályokat a PC elv terjesztése. És a PC elvet terjesztők viszont úgy gondolják, hogy az ő álláspontjuk jogi kategórai.
Jól írja előttem a kolléga, hogy kétféle "bunkó" van, az embere, aki valamiért megkeseredett és a másik, a törtető, magamutogató.
Jómagam 10 éve váltottam bunkó üzemmódra, de nem azzal kezdem, hanem mindig mindenkinek megadom a tiszteletet.
Ha azonban a reakció nem tisztességes, akkor nálam már nincs átmenet, egyszerűen azonnal kapcsolóüzemben átmegyek bunkóba.
Mert nekem nem érték az, aki képtelen a nomális kommunikációra, a normális egymás mellett élésre.
Nekem jól esik egy valójában őstahót megalázni. Szoktam mondani, ha nekem rosszat tett, neki se legyen jó.
Nem tudom, amikor udvariasan elpreendgedek egy nőt a villamoson, az üzletekben, miért nem esik ki a 90% pafáján, hogy KÖSZÖNÖM!
Én ezt nem tűröm el, és nem érdekel, mi utána másoknak a véleménye rólam.
Tahókkal csak tahóként lehet "kommunikálni".

szepipiktor 2019.06.14. 14:15:26

@magyarparaszt: Nem értek egyet veled.
Én azt az elvet követem, hogy mindenki megkapja tőlem tiszteletet (a kocsmában is a 6 elemis barna közmunkások is!), de ha nem viszonozzák, az nem tűröm el.
Nem kell behódoló, konformista PC-fogaskerékké válni.
Én eélöltöztem a városból - emberutálat... - egy "erdőbe", minden 3-5 km, pár szomszéd is látótávolságra...
De amikor bemegyek a közeli kisvárosba, már az állomáson "idegbeteg" leszek, mert hirtelen kapok 90% bunkót! Nem csak az a bunkó, aki úgy beszél. Az is bunkó, aki a járdán kézenfogva sétálgat és a többiek meg nem férnek el, a sárban kerülgeti az ilyeneket, azok is a bunkó kategóriájúak, akik képtelenek sorban állni, a sorban a seggedbe tülekedni vagy egyszerűen a sor elejére menni.
Nekem az is bunkó, aki mosdás helyett a pacsulink fújja magára és a környéken az összes galamb leszédűl az ocsmány "emberszagtól".
Amikor a fővárosba ugrok be, akkor már annyira ideges vagyok, hogy minimálra szervezem a dolgaimat és azonnal megyek is vissza az erdőbe.
Az általam "lerendezettek" 90%-a utólag megkövet, elnézést kér, és minden rendben.
Hiszen a megbocsájtásra is jogom van, de azt is én döntöm el!
Szóval a behódolás a legrosszabb, ez a cél!
Hogy az állampolgár ne önálló, gondolkodó eghyén legyen, hanem kussolva besoroljon.
Mint a kádár-rendszerben...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.14. 14:22:53

@szepipiktor: Akármekkora kretén szoktál lenni de ez egy nagyon jó volt.

szepipiktor 2019.06.14. 14:24:27

@Göndörszőrű passzivista: Értem, de ugye általában én vagyok a utána kiabáló!
Amikor megyek a járdán és elengedem a szabálytalanul ott bringázókat.
A másik nagyon ritka, olyankor normálisan én kérek elnézést.

szepipiktor 2019.06.14. 14:25:33

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: A kreténség is része... ha már a kommentekre gondolsz.

szepipiktor 2019.06.14. 14:28:35

@csúti csüngőhasú tolvaj: Ja. Nekem nincs is fészbúkom, elég sok idő volt míg megtanultam a reagálás. Mert különben kitörl mindent, amit éppen írtál...
Amikor felbukkan, kattins mellé az oldalon és eltűnik, a üzeneted pedig megmarad.

2019.06.14. 15:38:43

@szepipiktor: "Én eélöltöztem a városból - emberutálat... - egy "erdőbe", minden 3-5 km, pár szomszéd is látótávolságra..."

Háhá :D Én is jobbára a kisebb embersűrűség miatt választottam az agglomerációt. Egy belkerületi társasházban nem lehet közös nevezőre jutni a sok önző tahóval, aki a másik szájába szarik. Pl; lakásfelújításnak nem képezi részét a sitt / lom eltűntetése, az kikerül a lépcsőházba, és onnantól kezdve közös tulajdon, majd eltűnteti az, akinek a legjobban szúrja a szemét. Egy ideig persze az ember konfrontálódik, hol ezért, hol azért, -társasházban a problémák száma végtelen- míg meg nem kapja az összeférhetetlen titulust, és rá nem jön, hogy ez egy never ending story, ez az ország balkán, és az is marad.

2019.06.14. 15:47:08

@szepipiktor: "De mára komolyan torzítja a viselkedésszabályokat a PC elv terjesztése"

PC=a képmutatás művészete. Amivel nem lenne bajom, hacsak egy létező jelenség lenne. Onnantól zavar, hogy elvárás lett.
süti beállítások módosítása