Szédítően zárkózott

Introvertált vagy? Akkor ezt gondolja rólad a világ

2019. március 07. 10:17 - darvinisdead

Régen imádtam egyedül játszani és játékokat kitalálni. A játékaimból egész világokat, moziuniverzumokat építettem fel, jóval azelőtt, hogy a szuperhősfilmek farvizén a Marvel, a DC és a Disney közös univerzumba hozták volna a szuperhősöket és fantasztikus karaktereket; nálam a Tini Nindzsa teknőcök már akkor megfértek a Toy Story meg a GI Joe mellett. Jean-Claude Van Damme mozifilmeket játszottam újra, csatákat vívtam, focimeccseket, autóversenyeket játszottam le tök egyedül – és rettenetesen élveztem. Aztán később rájöttem, hogy a közösségi móka egészen más minőséget jelent, de attól még a mai napig fontos számomra az egyedüllét. 

A szüleim persze forszírozták, hogy menjek ki, és játsszak másokkal, mint ahogy a szülők ezt általában forszírozni szokták. És itt kezdődtek a furcsaságok, egész pontosan az a fura szégyenérzet, ami sokszor csak évekkel, évtizedekkel később tudatosul az emberben, ha egyáltalán. Rám is hatással volt, csak épp felnőttként jöttem rá:

Menj ki szépen játszani a többiekkel, mint egy RENDES gyerek!

– mondja az egyszeri szülő, aki anno ugyancsak a szüleitől tanulta ezt, ők meg a nagyszülők példáját vették át. Így öröklődik generációról generációra a konvenció, aminek a levét mi, introvertáltak isszuk meg. 

A percepció persze változik, vagy legalábbis árnyalódik, két generációval ezelőtt a nagyszüleim talán még az introvertált szó jelentését sem ismerték. Ma már ehhez képest köztudott, hogy vannak zárkózottabb gyerekek, sőt, léteznek speciális nevelési igényű kicsik, akiknek különleges elbánásra van szükségük, a lényeg, hogy a szülői és vele együtt a társadalmi felfogás sokat árnyalódott, pl. elfogadottabbá vált, hogy egy gyereket nem kell rugdosni azért, hogy közösségbe járjon, ha mondjuk nem akar. Szóval vannak biztató jelek. 

Ha már szülők: az introvertáltakkal kapcsolatos többségi hozzáállásra látni egy szemléletes példát a Tully (magyarosan: Pszichoanyu) című filmben. A történetben a Charlize Theron által játszott anyuka kisfiával kapcsolatban hangzik el az álpolkorrekt iskolaigazgatótól a peculiar (magyarul: különös, furcsa, speciális) jelző. Mondjuk a filmben a gyerek tényleg viselkedészavaros (düh és érzelemkitörésekkel), de vajon mi nem épp ilyen hozzáállással szembesülünk a hétköznapokban? Mintha beilleszkedési zavarosak lennénk, miközben a társadalom nyitottságának hiánya predesztinál minket arra, hogy hibásnak érezzük magunkat.

Ez a rossz értelemben vett kitűnés, a normától való eltérés a mi keresztünk, amire úton-útfélen emlékeztetnek bennünket. Van persze ellenpélda is, egyfajta pozitív diszkrimináció – vagy inkább önfényezés?

Merthogy a Google szerint például leginkább királyak vagyunk (awsome) meg okosabbak (smarter), ami persze hízelgő, de utána sorban jönnek az olyan jelzők, mint a bunkó, az unalmas vagy épp az önző, szóval így szoktak ránk keresni, vagy legalábbis ilyen jelzős szerkezetekkel szoktak minket a leggyakrabban azonosítani online. introverts_are2.jpgA Google szerint...

De ha az internet másik szegletét nézzük, a nem mindig kíméletes UrbanDictionary.com definíciós oldalon is egész tisztességes meghatározásokat találni az introvertáltakról, semmi kirekesztő, megbélyegző, sőt, csupa empatikus leírással találkozni, talán még érzékenyítő haszna is van, pont a felületes sztereotípiákat igyekszik lebontani a legtöbb definíció.

Ha pedig tovább keresgélünk az interneten, hamar kiderül, hogy vannak különféle altípusai az introvertáltaknak (hol 4-féle, hol többféle), vannak kimondottan az introvertáltaknak való munkák, cikkek melyek listázzák az ilyen melókat, listák amelyek listázzák a melókat bemutató cikkeket és így tovább, de az is kiderül rólunk, hogy jó, sőt, másoknál jobb vezetők vagyunk.

Szóval az internetes tartalmak egyre nagyobb százaléka kezdi árnyaltabban láttatni az introvertáltakat, de a hétköznapi érintkezések szintjén azért még mindig messze nem járt csúcsra az elfogadás. Egy introvertált gyerek számára kihívást jelent érvényesülni az osztályközösségben, később a főiskolai/egyetemi csoportban, majd a munkahelyen, a nyugdíjasklubban, gyakorlatilag bárhol emberek között. Introvertáltnak lenni sokak számára még mindig egy nehezen elfogadható furcsa, freak dolog, pedig tök jó lenne már túllépni ezen.

Ja és időnként érezhetően magunkat is rosszul ítéljük meg: vagy nincs önbizalmunk és magyarázkodunk – hogy miért nem beszélünk annyit, hogy nem is vagyunk bunkók, hogy milyen egyéb előnyeink vannak (a sok hátrány mellett) például egy munkahelyen (lásd fentebb: jobb vezetők vagyunk).

A másik eset, hogy átesünk a ló túloldalára, és azt bizonygatjuk, hogy mindenkinél jobbak vagyunk – különösen az extrovertáltaknál (éééss máris visszajutottunk a Google ajánlásaihoz)! Ez viszont tökre kontraproduktív, pont olyan kirekesztés, mint aminek a lebontása mindannyiunk érdeke. Persze lehet egy önvédelmi stratégia, hogy mindenkit lenézünk a picsába magunk körül, válaszul arra, hogy a szociális érvényesülésben jókora hátránnyal indulunk, de érdemes tisztában lenni vele, hogy ilyen attitűddel introvertáltként is konzerváljuk a kirekesztést, a megbélyegzést és a megosztottságot. 

A lényeg talán annyi, hogy bármelyik gyerek lehet RENDES – erre minden gyereknek másképp van igénye. És ez igaz ránk, felnőttekre is. Ezért aztán tényleg nem érdemes ferde szemmel nézni ránk – én nekünk se egymásra.

(Ha tetszett az írás, netán még hasznos is volt, a hozzá tartozó Facebook-oldalt itt tudjátok követni.)

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://intro-vertigo.blog.hu/api/trackback/id/tr4814611550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.03.08. 03:36:22

Sokszor hallottam már, és hallom még olykor ma is, hogy "mert te mindig mindent másként...". Sokáig nem tudtam vele mit kezdeni, mert én fontosnak tartok, és ápolok is bizonyos társadalmi konvenciókat, viselkedési és együttélési normákat, fontosnak tartom, az élni és élnihagyni elvét, mégis épp ezek a tulajdonságok tettek különccé.

Idén fordítom az életem lemezét. Nem volt könnyű, de lassan megértettem a környezetemmel, hogy nem ellenére teszem a dolgaimat, mert annyit nem számít a véleménye, hogy akár ellenkezzek vele. Megvannak a magam normái, és nem változnak a divattal. Számomra még mindig az a normális, ami harmóhiában áll a természettel, és nem az ami átlagos. A tiszta fejjel nyugodtan átgondolt életfelfogás elvárásait tarom fontosnak, és nem a divatét. Ha pedig emiatt kilógok a tömegől, akkor erre büszke vagyok, mert van rá esély, hogy nem vagyok olyan ostoba, hogy pl. virtuális szörnyecskéket kergessek az autópálya közepén, hogy gyűjtést szervezzek egy filmkarakter felszabadításáért, hogy negyedévente telefont cseréljek, amivel elésétálhatok a gyorsvonatnak, mert közlekedés közben bedugott füllel csetelni nagyon "menő". Mert mindezen, és ehhez hasonlatos őrületeket rendre kitalál valami elmebeteg, és a birkák követik, miközben beszólnak azoknak, akiknek távolságtartó felfogásuk miatt tiszta marad a fejük.

Nagyon megválogatom, hogy kinek a szavára adok, a többieknek meg ott van a modern kor nekik kialakított reklámorientált műanyag világa. Legyenek boldogok benne, és ha nekik úgy tetszik, csak meneteljenek nyugodtan a csapatszellem megerősítő tudatában a szakadékba! Belefáradtam már a gondolkodás propagálásába. Ha a többségi társadalom azt hiszi, hogy az áltagosság maga a normalitás, akkor viselje a következményeit, de semmiképp se kérje számon rajtam az ebből eredő nyomorát. Csak annyit akarok, hogy hagyjon engem békén az iránymutatásaival! Szerintem introvertáltnak lenni nem más, mint esélyesség a degenerált világgal szemben. Azért jó vezetők, azért jó túlélók, mert tiszta a fejük, konzekvensek a gondolataik, nem ködösíti őket a tömegbefolyás.

Sir Galahad 2019.03.08. 07:19:31

@F.M.J.: Íme az illusztráció arra, amit a szerző leír, hogy némelyik introvertált ember átesik a ló túloldalára és mindenkinél jobbnak képzeli magát. És tényleg ebből ered az a sajnálatos általánosítás, hogy az introvertáltak beképzeltek, bunkók stb. Pedig nem vagytok se különlegesek, se torzszülöttek - csak egy kicsit mások. Némi tolerancia és intelligencia kell csupán mindkét oldalról, és ti is el tudjátok viselni a világot, meg a világ is titeket.

LoonyLuna · http://aedua.deviantart.com 2019.03.08. 08:22:08

Én kb 25 éves koromban tudtam meg, hogy introvertált vagyok. Jobban mondva akkor ismertem meg ezt az elnevezést. Nem a legszebb formában hozták tudomásomra, egészen pontosan emiatt utasítottak el egy állástól. Mert "túlságosan introvertált vagyok". Miután kibőgtem magam, gyorsan meg is néztem az értelmező szótárban, hogy ez mit jelent (Van egy 50-es években kiadott, abban még nincs benne, de egy 80-as kiadásban már igen.), korábban soha nem hallottam ezt a szót. Aztán a neten is egyre többször szemet szúrt, és elkezdtem kicsit jobban utána olvasni, és örültem, hogy van ennek neve. Nem kell hosszasan magyarázkodnom ezentúl, hogy miért nem ugrálok, hangoskodok, stb. :) Csak mondom, hogy introvertált vagyok, és ha valaki nem tudja mi az, azért hallgat el, ha valaki tudja, akkor meg azért.
De hányszor, de hányszor megkaptam ezt gyerekkoromban (szerencsére NEM a szüleimtől, ők nem csesztettek se arra, hogy olyanokkal barátkozzak, akikkel nem akarok, se arra, hogy járjak közösségekbe, foglalkozásokra, egyéb közösségi hülyeségekre. Látták, hogy elvagyok magammal.)! Szóval ismerősök, vagy idegenek is tették rám a megjegyzést, hogy "csöndes" (negatív jelzőként), nem mosolyog fényképezéskor, "olyan komoly", "nem örül az ajándéknak" (egyébként de, örültem, csak nem viháncoltam, ezt már annak vették, hogy nem örülök), visszahúzúdó, stb. Jobban szerettem olvasni (mikor már megtanultam), meg állatokkal játszani. Vagy csak simán "álmodozni", azaz történeteket kitalálni. Egyet-kettőt le is írtam.
Az írással két gondom van, az egyik a cikkírónak szól. Indokolatlanul tele van a szöveg idegen kifejezésekkel, emiatt eléggé sznob, lekezelő-hatásúvá válik (de azért elolvastam). Konvenció, kontraproduktív, konzekvens... na! Kinyílt a szótár a k betűnél? :D Nem mintha nem tudnám, mit jelentenek, csak zavaróak.
A másik, ez már inkább szociális probléma... az introvertáltság, mint karaktertípus már lassan kétszáz éve ismert, hála Gustav Jung doktornak. Csak éppen itt jön az ördögi kör! Az introvertált pont azért introvertált, mert nem "ugrál", nem feltűnősködik (Jung is ilyen volt). Ergo, mivel nem hallatják a hangjukat, a világ nem is ismeri meg őket. Az a gond, hogy az intrókról szóló írások, cikkek inkább magukat az introvertáltakat érdekli, elsősorban ők olvassák. És nem azok, akiknek meg KELLENE őket ismerni, akiknek eleve szólna a szöveg. A "nagyszájúaknak", a "normálisaknak", akik pl forszírozzák szerencsétlen "csöndes" gyereket/felnőttet, hogy társaságba járjon.
Olyannal is sokszor találkozok, aki vagy elbagatelizálja, rálegyint, vagy éppen felveszi a "nem-tudom-mi-az-és-nem-is-érdekel" stílust, gondolván, hogy megintcsak valami "új hülyeségről", "divatról" van szó.
Hogy az introvertáltak "beképzeltek", ezt angol nyelvterületen a "snowflake"kifejezéssel jelzik, vagyis hópihének gúnyolják őket. Egyedi, mégis ezermillió van belőle. :) Remélhetőleg ez nem fog itthon elterjedni, csak újabb ütőkártya lesz a "bullyknak" az iskolákban.

kvadrillio 2019.03.08. 08:28:19

NYITOTT TÁRSADALMI ÉLETET A SZOCIALIZMUSBAN ÉLTEK. MA, A KAPITALIZMUSBAN, ZÁRT RENDSZEREKBEN, KASZTOKBAN ÉLNEK EMBERKÉK. ÉS EZ, NAGY BAJ, TÁRSADALOMROMBOLÓ ! HÜJJJJE VEZETŐINKNEK KÖSZÖNHETŐ !!!

LoonyLuna · http://aedua.deviantart.com 2019.03.08. 08:33:24

Máris elnézést kérek a cikkírótól, valahogy összeolvastam a második hozzászólással a szöveget, abban volt az indokolatlanul sok idegen kifejezés!

LoonyLuna · http://aedua.deviantart.com 2019.03.08. 08:34:51

@LoonyLuna: Vagyis az *első* hozzászólásban! Elnézést, nem vagyok ma toppon! :(

erkölcsi hulla 2019.03.08. 09:41:09

Tipikus kisebbségi komplexusosok, akik éppen ezért, jobbnak képzelik magukat, csak mert eltérnek a normától.
Mint a négerek, zsidók, melegek kb. minden társadalmi kisebbség.
Ezeket lehet halmozni is, minden kisebbségi attribútum egy pont, ha több pontod van, többet érsz, mint egy átlagos ember.

Audianer 2019.03.08. 10:49:57

@erkölcsi hulla:

Ez egy a magad által választott nicknévhez éppen illeszkedő hozzászólás volt...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.03.08. 12:37:00

@Sir Galahad: Ez így elég sommásan hangzik, és ennek megfelelően felületes is a megállapítás. Hogy elkerüljük az értelmetlen futamokat, megtörtént élethelyzeten keresztül próbálom leírni, amire fentebb utaltam.

Történt rég, hogy még érettségi előtt kirándulni voltam egy komolyabb diákcsoporttal. Délután próbálták a leghangosabbak meghatározni az útirányt. Ki is találták, hogy merre van a haza, némi melléfogással. Mondtam nekik, hogy tévednek, mert rosszul áll a térkép a kezükben. Jött az általános válasz, hogy "mindenki szerint, de te,,,", majd a kérdés, hogy "ugyan honnan tudod?". Onnan, hogy délután van, a nap a hátunk mögött van, ti meg a térképet tájolás helyett simán olvasási helyzetben fogjátok, tehát amit magatok előtt láttok, az nem az, amit a térképen annak véltek. Persze a csoport elindult a rossz irányba, én végeztem némi fejszámolást, amiből kijött, hogy van mód egy-két órát eltévedni, mert még úgy is sötét előtt visszaérhetünk. Amikor kénytelenek voltak elismerni a melléfogást, akkor persze nem az volt a reakció, hogy mégis nekem volt igazam, hanem hogy ők is tévedhetnek.

Ez csak egy kis történetecske, amiből százszám akadt gyerek, és fiatal koromban. Amikor azt írtam, hogy fordítom a lemezem, az azt jelentette, hogy idén leszek 50. Ennek fényében, szerinted teljesen alaptalan fenntartásokkal szemlélni egy olyan társadalmat, amelyiknek a túlnyomó része azt követi, akinek menőbb a kocsija, sminkje, nyaralója, karórája, akármije, és hátat fordít a gondolkodásnak, mert a következtetések felelősséggel járnak, a követésnél meg mindig van bűnbak?

Az introvertált a vélekedésekkel ellentétben nem befelé forduló ember, csak nem kedveli a felesleges locsogást, a túlfűtött érzelemrohamokat, meg a társasági happy-futamokat, mert annál egyedül is jobb. Ezzel ellentétben órákon át képesek értelmes dolgokról magvasan beszélgetni felkészült emberekkel. Lehet, hogy ez egy egyre nagyobb számban létező iránykövető trendi társadalomban ellenszenves, de gondolj csak bele, hogy milyen hatással van valakinek a személyiségfejlődésére, ha rendszeresen kell felhívnia a figyelmet triviális dolgokra, nem hisznek neki, mégis szinte mindig igaza lesz, de senki sem ismeri el? Ez nem panasz, véletlenül kerültem erre az oldalra, most járok itt először. Nincs szükségem lelki támaszra, mert "nem ért meg a társadalom". Már régen teszek a társadalomra. Kizárólag személyek érdekelnek, azok is csak addig, amíg be nem bizonyítják magukról, hogy a kommunikációjuk üres locsogás. Akkor átsorolom őket a "többi" mezőbe, és elfelejtem. Nem akarok ítélkezni, csak próbálom megvédeni magam az meddő vitáktól. Rengeteg érdekes dolog van a világban, ami arra vár, hogy megismerjem, kár az időt pazarolni langyos víz gereblyézésre.

Összegezve: Nem gondolom magam különbnek mindenkinél, sőt, szeretem a nálam értelmesebb, szélesebb látókörű, magasabb tudású, jobb képességű emberek társaságát. A gond csak az, hogy nagyon sok Barbi babát, diszkó Rambót, meg egyéb trendi gagyi figurát kell átlapozni, hogy tudjon valakivel értelmes dolgokról beszélgetni valaki, akit nem kötnek le a legújabb divatdilik, meg sztárpletykák. Talán az sem véletlen, hogy ez a téma mostanra lett ennyire szembeötlő. Régen amikor még a világ nem volt ennyire túlbiztosított, és a hülyéket nem a szurikáta kóstolta meg, hanem az oroszlán, akkor még nem volt ilyen nyilvánvaló a különbség a társadalomba illeszkedő, és az attól elkülönülő emberek között. Még mielőtt félreértenéd, nem azt mondtam, hogy az introvertált okos, az extrovertált meg hülye, mert ez nyilvánvalóan nem igaz, de az talán kijelenthető, hogy míg az introvertált hülye jól látható patológiai eset, addig az extrovertált idióták remekül el tudnak vegyülni a társadalomban anélkül, hogy komolyabb érintkezés nélkül ki lehetne szűrni. Sajnos egyre többen vannak, és ennek megfelelően az introvertáltak egyre inkább próbálnak távol maradni a találkozás lehetőségétől is.

erkölcsi hulla 2019.03.08. 12:41:32

@Audianer:
"Ez egy a magad által választott nicknévhez éppen illeszkedő hozzászólás volt..."

Ez megy egy gyönyörű cáfolat a felvetésemre. Tükrözi a vitakultúrádat, így az intellektuális fejlettségedet is.
Ügyes vagy.

Sir Galahad 2019.03.08. 13:15:04

@F.M.J.: A térképes sztorid jó, de csak annyi derült ki belőle, hogy jobban értesz a tájékozódáshoz, mint a többiek. Extrovertáltakkal is előfordul, hogy valamihez jobban értenek, mint a társaság többi tagja, de ez nem ok a felsőbbrendűségre.

"rendszeresen kell felhívnia a figyelmet triviális dolgokra, nem hisznek neki, mégis szinte mindig igaza lesz, de senki sem ismeri el?" Ez is erről szól. Ne haragudj, de ennek megint olyan felhangja van, hogy te vagy a meg nem értett zseni, és mindenki más hülye. Szerinted aki így áll az emberekhez, az rokonszenves vagy nem?

"az talán kijelenthető, hogy míg az introvertált hülye jól látható patológiai eset, addig az extrovertált idióták remekül el tudnak vegyülni a társadalomban". Tapasztalatom szerint az introvertált hülyéket még kevésbé lehet észrevenni, mint az extrovertáltakat, az introvertáltak ugyanis kerülik a társaságot, így jóval kevesebb az alkalom arra, hogy kiderüljön róluk, hülyék-e vagy sem.

Sok dologban igazad van egyébként. Én sem szeretem például követni a konzumiditóta trendeket - pedig én extrovertált vagyok.Szerintem nem érdemes a világot úgy beállítani, hogy felosztjuk az embereket introvertáltakra meg extrovertáltakra, mert sokszínűbbek vagyunk. Az meg pláne ostobaság, hogy a kettő közül valamelyik értékesebb. Különböznek egymástól, de megvannak a maguk értékei, és még egyszer mondom, tolerancia, intelligencia kell ahhoz, hogy az ember ezt belássa. Én is idén leszek 50 és nekem ez már sikerült.

hmm hmm 2019.03.08. 13:52:24

Sir Galahad,
Azt hiszem, nem értik, mit akarsz mondani. (Szerintem én is valamilyen introvertált fajta vagyok, pedig gyerekkoromban sokakkal barátkoztam és éreztem jól magam - de sosem voltam hangadó vagy party-arc, és nem is leszek, mert egyszerűen nem tudnék...)
Szóval erről van szó: Ha valaki nem akarja a véleményem, hátralépek és kész. A legtöbb embert akkor sem lehet meggyőzni, ha teljesen egyértelmű, hogy téved. De ez nem azt jelenti, hogy mindig nekem van igazam. Csak azt, hogy én megfontolom mások álláspontját is, és hallgatok, ha OK - szemben sok-sok emberrel... Közben látom, hogy rengeteg ember csak a stílusával és a hangjával milyen egyszerűen el tudja leplezni a hülyeségeit. Szemben azzal, hogy én meg megpróbálom eltitkolni a bénaságaim, de persze nem sikerül :) Főként azért sem, mert egyszerűen nem érti meg a legtöbb ember a kommunikációm, érzésem szerint azért, mert zsigerből csak arra tudnak gondolni, hogy ferdítek vagy hátsó szándékom van, esetleg nincs bennem elég határozottság, ezért nem veendő figyelembe, amit mondok, vagy ilyesmi. Pedig hogy hazudnék/ferdítenék, az nagyon ritka, és magam is általában csak később jövök rá, hogy egész egyszerűen ezek miatt nem mennek át a szavaim (a legtöbb ember esetében), hiába próbálkozom.
Szóval ez nem "melyik az értelmesebb" téma - ha így gondoltad, akkor én minden szavaddal egyetértek.

2019.03.08. 14:07:00

@Sir Galahad:
Szerintem nem teljesen értetted meg a térképes hasonlatot. Teljesen mindegy, ki a hülye, a lényeg, hogy ha egy introvertált kimondja a véleményét egy ilyen vitás esetben, akkor sokkal nagyobb szájú emberekkel kell ebben megküzdenie, neki meg gyengébbek a retorikai eszközei, ezért ha ragaszkodik az igazához, akkor lekezelőnek, nagyképűnek fogják gondolni, ha nem, akkor meg hülyének.

Egyébként én is jártam már sokszor így, de nekem inkabb az jut eszembe róla, hogy tanultam egyetemen pedagógiát, és volt egy olyan gyakorlati tárgy, ahol csoportban kellett megoldani egy logikai feladatot, és volt amikor az volt a feladatom, hogy megfigyeljem a csoport együttdolgozását. Nos, épp ugyanez történt, a nagyhangú extravertált hallgatók simán lenyomták a csendesebb emberek véleményét, és épp emiatt mentek tévútra.

De egyébként máskor én is jártam úgy, hogy okosnak hittem egy introvertált embert, aztán kiderült, hogy az én pozitív előítéletem csapott be, mert túl sok értelmes, de befordult kockát ismerek.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.03.08. 14:26:13

@Sir Galahad: "de csak annyi derült ki belőle, hogy jobban értesz a tájékozódáshoz, mint a többiek"
- Elbizonytalanítasz. A sztori előtt jeleztem, hogy csupán egy jellemző példát hozok. Azt hittem, ez innentől egyértelmű. Nem kívánom felsorolni az életem minden hasonló esetét, hely sem lenne rá, a szakmai jellegű hasonló esetekre meg pláne nem akarok kitérni, mert tiszteletlenség lenne olyanokkal szemben, akik nem értenek a témához. Talán annyit, hogy a szakterületem elég összetett, és sok benne az improvizáció. Nem nehéz rossz döntéseket hozni, de többségük kikerülhető konstruktív gondolkodással. Nem lenne helye a területen magoló típusoknak, mégis sok akad, amiből meg rengeteg melléfogás lesz, amit olyanoknak kell megoldaniuk, akik képesek a dogmákon túlra látni. Én egy ilyen vagyok. Általában akkor találnak meg, amikor ki van kiáltva lehetetlennek a feladat, majd amikor megoldom, kiderül, hogy "ja, hacsak úgy nem". Szánalmas.

"ez nem ok a felsőbbrendűségre"
- Nem bizony, de nem is ez az igazi probléma. Ha valamit én nem tudok, utánanézek, érdeklődök, elsajátítok, megértek, majd döntök. A végén megköszönöm a segítséget, és megy tovább az élet. Az én normáim szerint ez lenne az elfogadható viselkedés. Persze nem kell velem egyetérteni, mert ugye nem vagyunk egyformák, Csakhogy, ha az én normáim megítélésére jogot formál a társadalom, akkor nekem is van jogom megítélni a társadalmat, mert köszönés helyett böffent, kérés helyett akar, kézfogásnál a cipőjét nézegeti, és egyéb szerintem szánalmas megnyilvánulások. Vagy engem már nem illetnek meg ezek a jogok, csak mert nem vagyok miattuk átlagos?

"Ne haragudj, de ennek megint olyan felhangja van, hogy te vagy a meg nem értett zseni, és mindenki más hülye."
- Elismerném, ha így lenne, de szó sincs zseniségről. Olyan dolgokról beszélek, hogy pl. nem kéne átsétálni füldugóval kijelöletlen helyen a gyorsvonatok pályáján, mert amúgy is veszélyes, de ha még nem is hallod, akkor késő utólag okosnak lenni. Ez is csak példa. Szó sincs róla, hogy zseni lennék, még kevésbé, hogy annak tartanám magam, csupán nem olyan hülye, mint az a rengeteg trendi átlagos, akiket csak az őrangyaluk ment meg folyamatosan a kipusztulástól. Majd mikor havi rendszerességgel elgázol egy ilyen szerinted "lenézettnek" tartott szerintem meg idiótát a vonat, akkor nem úgy szól a verdikt, hogy az az okoskodó szólt előre, talán legközelebb kéne rá hallgatni, hanem megkapom, hogy túlértékelem magam, és épp csak véletlenül így esett. Szerinted akkor most ki a hülye?

"Szerinted aki így áll az emberekhez, az rokonszenves vagy nem?"
- Az előző bekezdés fényében szerinted ezt mennyire sz@rom le? Segítsek? Magasról, és bőségesen.

"az introvertált hülyéket még kevésbé lehet észrevenni, mint az extrovertáltakat, az introvertáltak ugyanis kerülik a társaságot, így jóval kevesebb az alkalom arra, hogy kiderüljön róluk, hülyék-e vagy sem."
- Ebben igazad lehet. Én abban az összefüggésben gondolkodtam, hogy a társaságból kilógók mindig jobban szemelőtt vannak, így előbb észrevehető, ha nyilvánvaló hülyeséget csinál, főleg, ha még szándék is van ennek megvilágítására, de a te érved is helytállónak látszik. 1:1

Az utolsó bekezdéseddel nem vitatkoznék, nagyjából írhattam volna én is, kivéve ezt a mondatot: "Én is idén leszek 50 és nekem ez már sikerült.". Ezt azért emelem ki, mert bármi is volt a szándékod, úgy hangzik, mintha valamiféle fejlettebb szintről látnád a dolgot, pedig csak más szemszögből. Azért nem citáltam én, mert az én életemben meg épp fordítva történtek a dolgok. Próbáltam elfogadó lenni, és a nyilvánvaló ostobaságokról is elhitetni magammal, hogy csupán másság. Csakhogy felnőttem. Rájöttem, hogy nem felelhetek meg mindenkinek, meg arra is, hogy mivel én tolerálom a környezetem marhaságait, valójában akár el is várhatnám, hogy mások se szóljanak bele az én elképzeléseimbe, de ennek hiányában már nem is akarok megfelelni senki elvárásainak. Tolerálom, ha valaki más, elfogadom ha hülye, ennek ellenére próbálom lebeszélni, ha valamelyik Duna-hídról próbálna bázis ugrani, csillagszórót majszolni, vagy esetleg vízalatt lélegezni, de már csak a saját jóérzésem miatt, mert amúgy meg maradok bunkó kihúzó, az valahogy egészségesebbnek tűnik, mint ennek a társadalomnak az aktív és elfogadott tagjának lenni.

Sir Galahad 2019.03.08. 18:27:49

@F.M.J.: "Csakhogy, ha az én normáim megítélésére jogot formál a társadalom, akkor nekem is van jogom megítélni a társadalmat, mert köszönés helyett böffent, kérés helyett akar, kézfogásnál a cipőjét nézegeti, és egyéb szerintem szánalmas megnyilvánulások. Vagy engem már nem illetnek meg ezek a jogok, csak mert nem vagyok miattuk átlagos?" Bocs, de ez megintcsak nem arról szól, hogy ki introvertált, meg ki extrovertált. Nem bírod a bunkókat - igazad van, én sem. De hidd el, az introvertáltak meg az extrovertáltak között is vannak taplók is, meg normálisak is. És emiatt nem érdemes úgymond "megítélni a társadalmat."

Sir Galahad 2019.03.08. 18:29:47

@hmm hmm: Ebben van igazság. Igen, ezért lehet nehéz introvertáltnak lenni.

Sir Galahad 2019.03.08. 18:36:04

@Zabalint: Neked is igazat kell adnom abban, hogy egy introvertált ember sokkal nehezebben tudja érvényre juttatni a véleményét, meggyőződését, mint egy extrovertált. Ennek egyszerűen matematikai oka van: többen vannak az extrovertáltak. Abban meg különösen igazad van, hogy pont annyira lehet egy introvertált ember intelligens vagy hülye, mint egy extrovertált és ebből a szempontból nem érdemes előítéleteket gyártani.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.03.09. 09:51:49

@Sir Galahad: Úgy érzem elbeszélünk egymás mellett, ezért megpróbálom felvázolni az állápontom alapjait.
A két szélsőség szerintem fikció, viszont létező skáláról beszélünk, amelyen mindenki elhelyezkedik valahol. Ezen belül a legtöbben alapjában véve a középső harmadba tartozó felfogásból indulnak. Azt nem tudom, hogy ez az anyatejjel kerül a gyerekbe, vagy az első évek tapasztalatainak rögzülése, mert nem vagyok benne szakember. Persze ha az lennék, akkor sem biztos, hogy tudnám a tutit, mert ez jellemzően egy olyan tudomány, aminek a művelői láthatóan nagyon felkészülten védelmezik a saját álláspontjukat, de egyet ritkán értenek.

Vissza a skálához. Meggyőződésem, hogy az alapbeállítottság ha veleszületett alapokon is nyugszik, sokkal nagyobb befolyást jelent a kialakulásában a személyes tapasztalat. Vázolom a sajátomat, már amire legrégebbről emlékszem.:
Voltak közös programjaim a korosztályommal, klasszikus gyerekjátékok, majd jellemző rosszalkodások terén. Elég hamar unalmasnak tartottam. Innen indult a különutas fejlődés. A többiek csúzliztak, én meg próbáltam minél jobb "fegyvereket" csinálni. Nem igazán használtam, nem találtam szórakoztatónak a szomszéd macskájának szivatását. Amikor a többiek már a csúzli töltényét kezdték "komolyabb" szempontok szerint megválogatni, akkorra én már nyílpuskákat készítettem. Segítség nem volt, így rájöttem magamtól a különféle anyagok természetére, meg felhasználhatóságára. A lényeg, hogy olyan tudást szereztem, ami nincs tankönyvekben, és sosem kerülök hozzá közel, ha a tömeggel lövöldözök madárfészkekre. Innen ugrok, mert ez nem életrajzi regény. Sok év múltán lassan elfogadtam, hogy a velem hasonló tudású fiatalok lenéznek, mert fiatalabb vagyok (ez ebben a korban még nagyon fontos), a korosztályom meg gyermeteg, tehát jobb egyedül. Persze megnősültem, lett népes családom, stb., nem vagyok remete, de a beilleszkedés már rég nem része az életemnek, csak tiszteletben tartom az együttélés alapvető normáit.
A fentiekből úgy látszik, hogy az introvertáltság valószínűsíthetően elég komoly mértékben személyiségfejlődési eredmény, ami nem feltétlenül a kölönböző nézeteken, sokkal inkább a korosztályos társadalmon belül kialakuló szellemi különbség. Persze lehet ez negatív is, a lényeg a kilógás.

Ezután jön a felgyorsuló fejlődés az introvertáltak részéről. Persze semmivel sem különbek mint bárki más, de mások a körülmények. Ha például a magányában valamit rosszul csinál, senki sem veszi észre. Nem frusztrálja a dolog, hogy vajon ki látta, hanem szembenéz a problémával, és társ nélkül egyedül megoldja. A tudás gyarapításának pedig a legjobb módja, ha maga oldja meg az ember a gondokat, és legközelebb már a kialakulás jeleit is módja lesz felismerni, mert körültekintővé válik. Az eredményeit ugyan senki sem ismeri el, de valójában erre már nem is tart igényt.
Ezzel szemben az extrovertált lételeme a társaság, a csapatmunka, meg a társasági lét úgy általában. Ez a környezet viszont csak akkor veheti fel a versenyt az előbbivel, ha egyének sokaságáról beszélünk, és nem magukat egyéniségnek tartó tökegyforma konzumidiótákról. Elvileg a társadalom lehetne az előbbi is, de láthatóan ez nincs így. A társadalmon belüli elfogadottság mértékegysége a hangadókhoz való viszonyulás mértéke. Márpedig az ezt a viszonyulási normát elutasítók elég hamar magukra maradnak, és már meg is érkeztünk az introvertáltak széttagolódott "csoportjába".

Amiket fentebb írtam, ennek fényében írtam. A nézeteimet szívesen felülvizsgálom, ha meg tudod cáfolni az állításaimat, de ha az állítások helytállóak, akkor bizony a következtetések is azok. Én már csak így komplexitásában szemlélem a világot. Talán azért is nehéz meggyőzni bármiről, mert nem egy légbőlkapott észrevételt kell nálam felülírni, hanem egy ok-okozati nézetrendszert megcáfolni. Ettől függetlenül értékesnek tartom a társalgást. Friss levegőt visz a témába.

Sir Galahad 2019.03.09. 16:06:43

@F.M.J.: Nem akarlak meggyőzni semmiről. Látom, hogy egy szilárd nézetrendszered van, aminek ugyan a kiindulási pontja teljesen hibás, de összességében működik. Szerintem nem érdemes gyerekkori/fiatalkori sérelmekből világnézetet építeni. Már csak azért sem, mert ilyenek mindenkinek vannak, introvertált és extroverált enmmbereknek egyaránt. De látom, hogy számodra ez valamiféle megoldást jelent, úgyhogy nyilván ragaszkodni fogsz hozzá. Akkor meg minek?

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.03.09. 20:30:00

@Sir Galahad: Még mindig nem egyről beszélünk. Szó sincs sérelmekről. Ezek megfigyelések, a megfigyeléseknek meg általában következtetés a folyományuk, és ez itt sincs másként. Én inkább azt veszem észre, hogy valamiért problémát okoz a mélyebb átgondolás. Abból következtetem, hogy azt írod: "egy szilárd nézetrendszered van, aminek ugyan a kiindulási pontja teljesen hibás", de azt már nem fejted ki, hogy ezt miből következtetted le. Evvel párhuzamosan viszont úgy gondolod, hogy csak mert valakivel - jelen esetben velem - nem értesz egyet, akkor a véleményének alapja csupán valamiféle "sérelem". Ahhoz képest. hogy néhány bejegyzéssel fentebb még rólam állítottad, hogy valamiféle felsőbbrendű szemszögből figyelem a világot, te nem tartasz engen elég érettnek, vagy értelmesnek a megállapításaid alátámasztására. Ha nem lennék introverált a szó akármilyen értelmében, bizonyára rosszul esne, most legfeljebb azt gondolom, hogy nem volt időd kellően felvilágosítani kíváncsi elmém, és a kifejtésre még várnom kell. Sebaj, türelmes típus vagyok. Tudom, hogy a magvas gondolatokhoz idő kell, a felszíneseken meg később is ráérek nevetni.

2019.03.12. 15:56:39

@Sir Galahad:
Nem azért, mert többen lennének az extravertáltak, egyébként erre sem vennék mérget, hogy igaz lenne, mert véleményem szerint rengeteg magát extravertáltnak kiadó introvertápt lehet. Meg eleve egy vitában mindkét oldalon állhatnak extravertáltak és introvertálgak egyaránt.

Hanem azért, mert az extravertáltaknak épp ezen személyiségjegyükből adódoán hazai pálya mások meggyőzése.

2019.03.12. 16:05:27

@F.M.J.:
Hmm, sokáig én és kb. így gondoltam. Ma már nem, és azért nem, mert azt látom, amíg te magad jössz rá a nyílpuska tökéletesítésére, addig az extravertáltak ugyanoda szintén eljutnak úgy, hogy megosztják egymással az ötleteiket. Nincs ez minden esetben így, de ahogy az extravertáltak ia lehetnek konzumidióta közegben, úgy egy introvertáltnak is lehetnek a tiednél sokkal rosszabb képességei. Én nem egy extravertáltnál láttam, hogy szakmailag (is) sokszorosan túlszárnyalt egy inkább introvertált többségű szakmában. Egyszerűen mert nem minden esetben hatékonyabb a magam rájövök, vagy online/offline forrásokból utánajárok, gyakran jobban működik a megkérdezem módszer, ami meg nekik hazai pálya. Meg az is, ha társalgás során kerül valami a látóterükbe. Sőt, én azt látom, hogy az extrém introvertáltaknál már elég nagy a szakmai lemaradás veszélye.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.03.12. 18:28:02

@Zabalint: Elismerésem, nagyon komolyan feladtad a leckét! Mérő Lászlótól olvastam először a transzlogika kifejezést. Először félre is értettem, de amúgy nagyon jó szó. Bizonyára tudod, de a félreértések elkerülése végett rögzíteném, hogy arról az összevetésről van szó, ami egy formális logikai lánc végeredményének összehasonlítását jelenti a létező valósággal. Azért jó, mert nélküle nem nevethetnénk a rendőrön, akinek nincsenek halai, tehát saját nemét azereti. Az nem lehet, hogy egyszerre legyen neked is igazad, meg nekem is, amikor mindketten ugyan arról írunk, ugyan úgy következtetúnk, és mégis más eredményre jutunk.

Azt hiszem, rájöttem a megoldásra. A lényeg az időben van.

Bár fentebb írtam, ismételném, hogy a szélsőséges eseteket nem tartom valósnak. Olyan, mint a totális sötét, vagy világos. Ettől függetlenül a fáról valószínűleg nem mások egyetértése vitte le az embert. Az is valószínű, hogy ha minden egyes technikai előrelépés az összes korábbi önálló felismerését követelte volna meg, még mindig laposnak hinnénk a földet. (Mondjuk ilyenek egyfelől újra vannak, másrészt meg talán nem is bizos, hogy olyan nagy baj lenne, de ez másik téma.) Talán nem is állunk olyan messze az igazságtól, ha kijelentjük, hogy mindkét felfogásra elengedhetetlen szüksége volt az emberiségnek, hogy kiruccanhasson a holdra (feltéve, hogy sikerült). Talán az sem lehetetlen, hogy ez évezredeken keresztül elfogadott volt, és senkit sem ékdekelt. A problémák talán csak a modern korral kezdődtek.

Már nem céhekben dolgoztak a mesterek, hanem manufaktúrákban. Tanultuk, hogy ez összességében hatékonyabb, de azt is tudhatjuk, hogy minden lánc olyan erős, amilyen a leggyengébb láncszem. Míg korábban tudta a nép, hogy ez a cipész lassan dolgozik, de jó, az a másik meg összecsapja, de legalább olcsó, mindenki oda járt, ahol az igényei leginkább ki lettek szolgálva. Az új rendszerben meg valószínűleg bűnbak lett az alapos de lassú dolgozóból, mert rontotta a csapat eredményét, pontosabban a tőkés bevételét. A szellemiség meg ma sem más. Minél egyformább valaki, annál elfogadottabb. A mai kor már nem kedvez az átlag alatti képességű introvertáltaknak, viszont a csordaszellem kirekesztése kiemelkedési lehetőséget nyújt az átlagosnak, valamint az önálló szellemiség kialakulását adja a jobb képességúeknek. Persze avval, hogy ezt így kijelentem, nem adom tanújelét átfogóbb jellemzésnek, de ez csupán hely és idő problémája. Tudatában vagyok, hogy sokkal bonyolultabb témáról van szó.

Ki kell térnem még egy megjegyzésedre, amivel amúgy egyetértek, de kicsit általánosítónak tartok, ezért kiegészíteném. Tény, hogy az egymás tudását eltanuló, azt kiegészítő, továbbfejlesztő viselkedésminta sokkal hatékonyabb és gyorsabb a köznapi életben, mint a mindent magam csinálok szemlélet. A végeredmény viszont a későbbiekben visszaüthet, ha változik a csapat összetétele, ezen felül azt is figyelembe kell vennünk, amit fentebb már szintén jegyeztem, hogy a kreatív, gondolkodó egyének alkotta társadalom reális lehetőség az emberiség jóléte felé, de ez a mostani nem ilyen. Ha ugyanis mindenki valóban el akarná tanulni a másik tudását, és a társadalom tagjai látnák a helyüket a folyamatokban és átéreznék a hozzá fűződő felelősségüket is., akkor minden nagyon szép lehetne, csakhogy a jelen kor embere csupán a ráeső feladaton próbál minél egyszerűbben túlesni, hogy azután hátradőlve kritizálhassa mások tevékenységét. Ennek jól látható jelei a selejt termékektől a teleszemetelt természetig, meg az indokolatlan vagyonhegyek mellett elterülő nyomornegyedekig bárhol fellelhetők. Márpedig ez sokkal inkább hasonlít egy nagyszájúak által tematizált zombihordához, mint józan egyéniségek társadalmához.

Összességében tehát az igazságod összhangba hozható annak látható ellenkezőjével. Megoldás az idő, a társadalmi változások, nem utolsó sorban a ricsajládák, meg reklámtermékek pusztító hatásainak figyelembevételével. Szerintem erről reggelig lehetne értekezni, de egyelőre ennyi is elég lesz. :)
süti beállítások módosítása