Szédítően zárkózott

Miért nem egyből a szolidaritást kriminalizálják?

2018. december 07. 08:30 - darvinisdead

Ma december 7-e van. Mikulásról, meg boldog ünnepekről kellene írnom, de arról éppenséggel nem tudok. Nincs miből. Hiányzik az idill, az utóbbi hónapok eseményei egy jókora űrt hagytak maguk után, bennem mindenképp, és azt hiszem, a társadalomban is.

Nincs két hónapja, hogy elfogadták a törvényt, ami azokat az embereket büntette, akiknek az volt a legnagyobb bűnük, hogy nincs semmijük. Azt is mondhatjuk, hogy lassan már két hónapja, de még mindig friss az élmény, nehéz felocsúdni belőle, főleg, hogy csak a napokban kopogtatott be a tél Magyarországra, sőt, úgy igazán majd ezután fog, de már a saját bőrünkön tapasztaljuk, milyen érzés huzamosabb ideig a szabadban lenni, úgy hogy nincs hajlék a fejünk felett. Ehhez képest a hajléktalanok számára no go zóna lett az aluljáró, szinte az egyetlen biztonságos és meleg hely a városban ahová visszahúzódhattak. Mindez egy olyan törvény értelmében, ami a hajléktalanok érdekeire hivatkozva űzte ki a hajléktalanokat a városközpontból...

Most tekintsünk el attól, hogy azóta betartatják-e a törvényt vagy sem, úgy látom, sok helyen a hajléktalanok visszatérhettek a föld alá. Ettől függetlenül néhányukkal addigra példát statuáltak: emlékezhetünk, hogyan hurcolták őket vezetőszáron bíróság elé, a Pilisi Parkerdő Zrt. emberei hogyan dózerolták le figyelmeztetés nélkül néhány ember viskóját, otthonát - ezek a képek beleégtek a kollektív tudatunkba, az enyémbe legalábbis biztosan.

Hogy jön most ide ez az egész? Nagyon is ide kapcsolódik, ha ez elsőre nem is egyértelmű. Mindannyiunkra tartozik. Általában itt a blogon sokat írok a szolidaritás fontosságáról, lehet kissé túl sokat is, pedig semmiképp sem szeretném elkoptatni ezt a nagyon fontos kifejezést. De tény ami tény, szolidaritásra hatalmas szükség van, főleg mi introvertáltak tudnánk erről mesélni. Illetve most már főleg a hajléktalanok tudnának.

A hajléktalantörvény kapcsán én például az egyéni igényeket, a járókelők kényelmi igényeit is megértem, de egy ember szabad élethez, és emberhez méltó lakhatási körülményekhez való joga szerintem előbbre való. Ami nekünk egy büdös aluljáró, az másnak az élet.

Akkor tulajdonképpen mit jelent ez a törvény?

Mit jelent belerúgni a földön fekvőbe?

Hol érint ez minket?

A közöny nagyon veszélyes dolog. Ami alól egy vállrándítással kivonjuk magunkat, könnyen elérhet bennünket.

"Mikor a nácik elvitték a kommunistákat, csendben maradtam, hisz nem voltam kommunista. Amikor a szakszervezeti tagokat vitték el, csendben maradtam, hisz nem voltam szakszervezeti tag. Amikor a szocialistákat bezárták, csendben maradtam, hisz nem voltam szocialista. Amikor a zsidókat bezárták, csendben maradtam, hisz nem voltam zsidó. Amikorra engem vittek el, nem maradt senki, aki tiltakozhatott volna." 
Martin Niemöller német teológus

És láthatóan van, akinek semmi sem drága. Hiába okoz mérhetetlen károkat a társadalomnak, hogy módszeresen leépítik az alapvető emberi jogok tiszteletben tartásának értékét, egy pillanatra sem merül fel a keresztényinek hazudott erkölcs számára, hogy ez elfogadhatatlan.

Mit gondolnak, mit üzennek azzal, hogy hajléktalannak lenni bűn, egyesek puszta léte lehet bűn, vagyis legálisan szankcionálható, hogy valaki - gyakran önhibáján kívül - úgy él, ahogy?

A hajléktalanok ügye megosztó, legfeljebb egy kisebbség érzi át, milyen elviselhetetlen és megalázó (nem beszélve arról, hogy a jogállamisággal szembemegy, alkotmányellenes), hogy embereket a puszta anyagi helyzetük, a puszta létük alapján büntetnek és elítélnek. De amíg egy kisebbség ennyire kiszolgáltatott, és a társadalom egy kicsit sem zár össze az ő megaláztatásukat látva, mi a garancia arra, hogy holnap nem másik kisebbség jut hasonló sorsra? Ma a hajléktalanok, holnap a liberálisok (lipsik), illetve a liberális tanárok már ma, a nem lojális, nem eléggé """nemzeti érzelmű""" (és ezt nem győzöm elég idézőjelbe tenni) művészek már ma, holnapután majd a furcsák, nem csak a másként gondolkodók, de a másként viselkedők is. Ha egy nem eléggé konform kisebbségek vegzálása, kriminalizálása belefér, elfogadott, sőt támogatott, akkor miért ne rugdoshatna meg valaki az utcán egy introvertáltat. Azok úgyis olyan furák, gyanúsak meg templomba se mind jár. Túlzás, de 1-2 éve még nem éreztük volna ugyanúgy túlzásnak, hogy majd egyszer másként gondolkodónak bélyegzett egyetemet fognak bezárni, listázni fogják az MTA kutatóit?

Jó, ha tudjuk: az, hogy egy csoportot a bőrszíne, származása vagy önhibáján kívüli élethelyzete miatt törvényileg szankcionálnak, az a fasizmus előkapuja.

Ez ellen csak egyféle védekezés létezik: a már említett szolidaritás. Az, hogy felemeljük a hangunkat másokért, ahogy mások is felemelik a hangjukat értünk. Hogy ha valaki Kárpátiás pólót akar hordani, hordhasson Kárpátiás pólót, amíg ez nem jár együtt azzal, hogy mások ellen uszít, mert azoknak mondjuk más a bőrszínük, én pedig hadd menjek el a Pride-ra ha úgy tartja kedvem, addig amíg nem uszítok békésen tüntető kopaszok ellen (kicsit abszurd példa, de miért ne lehetne ilyen).

Hála az égnek, hogy miközben ezt a posztot írtam, kijött noÁr legújabb klipje, amiben azt a keserűséget és felháborodást énekli meg, amit az embertelenséggel szemben érez. Mert mégis csak beteg az a világ, ahol az utcán élést kriminalizálják, az önkormányzati lakásokat elkótyavetyélik (egy jó részüket hagyják üresen állni), családokat lakoltatnak ki a családok évében, és mindeközben a család szerepéről konzultálnak sok milliárd forintból.

Akit érdekel és felháborít ez az egész, az az Utcazene az utcán élőkért eseményre váltott szimbolikus jeggyel segíthet. És persze hétfő este személyesen is kifejezheti a szolidaritását. Higgyétek el, jó buli lesz.


Én biztosan ott leszek, remélem találkozunk!

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://intro-vertigo.blog.hu/api/trackback/id/tr5214445592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi25 2018.12.07. 20:23:05

Azokkal mikor leszel szociálisan érzékeny, mondjuk teszem azt pékkel, aki hajnali 2 kor kel, 4ig süt, 5 kor árut pakol, majd 6 kor nyit, de nem ad el semmit, mert egy mocskos büdös koszos lusta hajléktalan, épp oda szart az üzlete elé! Mh??? Csak kérdem.
Nekem talán nincs jogom a hajléktalan mentes környzethez? Undoritoan egyoldalu a cikk! A kettösmérce megint. Aki nem dolgozik ne is egyék!

morph on dear 2018.12.07. 20:37:47

most vajon aki ilyen retardált cikket ír, azzal kell még vitatkozni, vagy elég annyival elintézni, hogy retardált?

kunzoo 2018.12.07. 20:45:54

Az a cikkíró baja hogy megrekedt félúton a szocializmus és a kapitalizmus között. Rendben, adjon az állam pénzt, paripát, lakást, toronyórát lánccal mindenkinek. Ellenben legyen tekintettel a vagyonomra, ne adóztasson szénné, azt csinálhassak amit akarok mert én kérem csodálatos valaki vagyok. Ne pofázzon bele a dolgaimba.

Vagy ez, vagy az. A kettő együtt nem megy.

Sir Galahad 2018.12.07. 21:02:10

Eddig szerettem ezt a blogot, mert nem politizált, hanem emberi dolgokról írt közvetlen hangnemben. Remélem, ez a mostani poszt csak egyszeri botlás.

2018.12.07. 21:14:44

Kb a századik naiv, de inkább buta egykaptafa fejtegetés a témában. Érdekes módon a sok marha nagy liberális rohadtul érzékeny a döntő többségükben totálisan antiszociális és beilleszkedésre képtelen hajléktalanok iránt, de egy percre sem jut eszükbe az a pár tíz (száz) ezer ember, aki adót fizet, dolgozik, nem bebaszással indítja a napot, és szeretne tiszta, biztonságos, fertőzésmentes környezetet. Az ő jogaik szokás szerint le vannak szarva. Ez balfasz Noár is modoroskodhat már megint, de demagóg majom igazából, közhelypuffogtatáson kívül nullát tud hozzátenni, de persze a többi félkegyelmű olvadozhat a nagy igazságaitól. A sok üres önkormányzati lakás, mi? Jólvan Noárkám, költöztessen be melléd az önkori egy ötös csapat hómleszt, majd meglátjuk meddig terjed a liberalizmusod. Akkora üres ótvar marhaságok ezek, hogy értelmes ember csak nevet rajtuk. A hómleszvédők meg a mögéjük beálló liberálfasiszták már megint, ezredszerre is ugyanabba a hibába esnek, egy marginális kisebbséget ölelgetve élesen szembemennek a valósággal, meg a többségi akarattal, aztán kerek szemmel csodálkoznak, hogy jaj mekkora nácik az emberek, báncsák a hajléktalant. Pedig nem, csupán szeretnének normális körülményeket maguk körül.

Orion65 2018.12.07. 21:30:54

Hogy mennyire elaljasodó szemét társadalomban kell élnünk, mutatják az eddigi kommentek...

Vasgepárd 2018.12.07. 21:33:43

Jellemző az indexre, hogy egy ilyen blogpostot emel be a főoldalára. Kis nácizás, fasisztázás mindig elég ehhez.

Nos, én a magam részéről a normális emberek számára - itt kommentben - csak azt tanácsolhatom, hogy csak tartsák be a törvényeket, illetve hívják fel a hatóságok figyelmét azok betartatására, ha maguktól az nem megy.

A magyar törvények (Alaptörvény, illetve szabálysértési törvény) alapján ugyanis az életvitelszerűen közterületen tartózkodás az büntetendő, szabálysértést valósít meg.

Nem, nem neked kell szégyellned magad azért, mert nincs kedved agresszív, büdös, részeg, saját magát és a környéket össze-vissza szaró, hugyozó, nyavalyákat terjesztő deviáns emberekkel érintkezni lépten nyomon.

Ezen kérdésben a demokratikusan (tehát a többség akaratának megfelelően) megválasztott magyar Országgyűlés mindenkire kiterjedően eldöntötte, hogy ez egy büntetendő cselekedet.

Most nem akarom fejtegetni, hogy azzal mi a helyzet, mikor valaki nagy nyilvánosság előtt arra hív fel (pl. itt), hogy nem kell betartani a törvényeket...

szepipiktor 2018.12.07. 21:54:18

Megijedtem, hogy a századik CEU-s vagy munkaidős kifakadást olvashatom, de ez valóban fontos, társadalmi probléma!
Sajnos nem az a megoldás, hogy szolidárisak vagyunk vagy sem, ráadásul a hajléktalanok elleni aljas rendelkezések az ellenzéki oldal "szolidárisainak" is csupán propagandaeszköz! Nekik meg az a jó, ha a szerencsétlenek - az utcán maradhatnak!
Ide kell kapcsolni azon százezreket is, akik még nem hajléktalanok vagy hosszú ideje feketealbérletben tengődnek, kizárva magukat a családalapításból, a normális emberi életből.
Szóval a megoldás egy azonnali bérlakásprogram lenne, megoldahtó pár év alatt és egy fillér pluszpénz sem kell hozzá!
Ez felszívná az albérletben élőket, ez leverné az ingatlan és az albérletárakat.
A hajléktalanon számára pedig nem csak lakás kell, hanem több!
Nekik első körben a "munkásszálló" jellegű, ellenőrzött (itt orvosra, szociális munkásra stb. gondolok) körülmények kellenek, szigorúan 1-2 ember/lakrész (mekkora gond egy 30 nm-es szoba-konyha-zuhanyzó,WC rész létrehozása???), és lenne előbb lakcímük, lennének papírjaik, megerősödve visszakerülhetnének az életbe.
És a multiknak nem csak adókedvezmény kell adni, hanem törvény írni arra, hogy adott ilyen lakást építsenek és adott számú hátrányos helyzetű embert alkalmazzanak!
Ez nem kommunizmus, ezt a 1920-as években kapitalisták és az állam is megcsinálta.
A hajléktalan a 22-es csapdájában él, nincs lakás, nincs papír, nem kap munkát, nincs bevétel, nem tud bérelni lakást stb.
De a szolodaritás nem a ma aktivista alapú propaganda legyen!
Nem érdekel a hajléktalanok "jogai", télvíz idején állítsanak fel a katasztrófavédelem kertéből, eszközeibő két-három sátortábort a város szélén (hogy a hősmagyarokat ne zavarják az embertársaik), ide, a fűtött és védett bázisokra össze kell szedni őket, fürödhetnek, enni is tudnak és átvészelhetik a hideget!
De ezt pont az aktivisták akadályozzák, hiszen ezzel a hajléktalanok megsemmisülési joguk csorbulna. Ja és az ő propagandagépezetükbe is porszemek kerülnének. Nincs hajléktalan? Miért tüntessünk?

Vasgepárd 2018.12.07. 22:16:09

@szepipiktor: na egy ilyesfajta elképzelés mondjuk nekem is tetszene.
Persze az eddigi állapotnál a mostani szabályozás is jobb.
Egyébként a "feketealbérletes" helyzethez meg szintén a jelenlegi liberális szabályozás járul hozzá. Ugyanis a jelenlegi jog szerint ha beengedsz valakit a lakásodba, annak onnantól több joga van, mint a tulajdonosnak. Saját szememmel láttam, hogy mikor nem fizető, távozni nem akaró albérlőre a rendőrt hívták ki, ott röhögött, mikor a rendőr elmondta, hogy ha itt vannak a személyes tárgyai, akkor nem lehet kirakni. Ha meg azt is engedték neki, hogy bejelentse oda a lakcímét, azt kényszerrel se tudja a tulajdonos addig megszüntetni amíg az illető ténylegesen ott tartózkodik.
Na, ezért megy a tulajok részéről az, hogy inkább nem köt szerződést, nem jelent be, ha nem fizetsz akkor meg inkább kipakolja a cuccaidat a ház elé, a zárakat meg lecserélteti. Ha meg dörömbölsz, na akkor hívja a rendőrt, hogy valami állat be akar hozzá törni... :P

szepipiktor 2018.12.07. 22:16:49

Hát igen, a kommentek jellemzik a magyar általános szellemi lepusztulást.
Süt az undor az embertársaink iránt, gyakorlatilag takarodjon el mindenki, aki nem a mi életmódunk szerint él!
Egyszerűen a magyar átlag nem fogja fel, hogy az a hajléktalan, akit lát, akit utál, akit legszívesebben gázkamrába terelne, az már egy ÁLLAPOT!!!! A hajléktalan nem szükletik hajléktalannak, és valóban van egy olyan rétegük is, akiknek ez jó, de a többség áldozat, a társadalom áldozatat.
A sok nácialapú gyűlölködő abból indul ki, hogy mert neki ÉPPEN van hol laknia, van meleg, van étel számára, ÉPPEN rendben a házassága, ÉPPEN nincs baj az egészségével, és ÉPPEN van munkahelye, jövedelme, akkor az mindenkire igaz és valóságos.
Miközben még mindig 1 millió feletti a valódi munkalehetőség, hatalmas tömeg él a szakadék szélén!
Ha egy család szétmegy és a mai tv-ek szerint a férfinek kell takarodnia, akkor is ha a nő kúrt félre, akkor a férfi, ha nem "lopott" a családtól, a gyerekeitől, akkor jellemzően megy albérletbe. Fizeti az albérletet, fizeti a gyerektartást és a maradékból méár nem futja ingatlanvásárlásra.
Kirúgják, beteg lesz - ugrik a lóvé, ugrik az albérlet - mi marad?
Az utca!
Tehát akit az aluljáróban látunk, az már egy folyamat végén tart!
Egyszerűbb és olcsóbb lenne egy szociális háló létrehozása, hogy a leesők ne a semmibe essenek, a visszakerülés nulla esélyével. Olcsóbb lenne az itt az orrukat fintorogva befogóknak is...
Egyszer megérdemelné a sok büszke átlagmagyar, hogy a szakadék szélére állítsák őket! Hogy szembesüljenek, holnap ők "rohadhatnak" az aluljárókban és a szomszédjuk majd rajtuk lép át, kerüli ki őket.
Az a baj, hogy ez csak egy a számtalan tragikus probléma közül, de mindkét oldal csak a harchoz használja ki ezeket és a társadalmat hergelik a gyűlöletre.

szepipiktor 2018.12.07. 22:26:00

@Vasgepárd: Így van!
De mondom, megoldahtó lenne az egész 2-3 év alatt, egy fillér pluszba nem kerülne!
És első körben az albérletes vonalat oldanám meg, mert az a réteg még aktív, még "szaporodna", dolgozik, járulékot fizet stb.
De azért nem lehet, mert ehhez olyan konstrukció kellene, ami még a szocialista tóthjóskának is káros lenne, hiszen a XIII. kerületben is remekül hasít az összpárti ingatlanmutyi.
Pedig tudjuk, mennyi egy egyszobás garzon önköltségi ára valójában. Nem a piaci, a valós. Goldolj bele, ha a bérlakásprogramnál nem a legjobb burkolatokat, szanitereket stb, használod, ha csak egy két-három emelet és nem kellenek liftek, mélygarázsok stb. Max. 3,5-4 millió egy lakás és munkát is ad, befizetések lennének.
Terület is adott, a pénz is adott.
Miért nem csináljuk?
Azért, amiért a MÁV, a BKV sem soha normális lenni, amiért soha nem lesz normális egy útfelújítás, a fejlesztések - korrupció!
Közös pártalapú korrupció.
Ahogy a parlamentben a saját fizetésüket kollektíve szavazzákmeg, úgy például Angyalföldön az ingatlanfejlesztés is összpárti mutyi.
A hajléktalan, a BKV, a MÁV és a többi meg eszköz csupán a politiki színjátékhoz, ha rend lenne, mit csinálnának? Miért tüntetnének, eregetnék a lufikat, szerveződnének a fészbúkon.
Kamu, számító aljasság a politikai felektől, a neoliberális szektáktól, aktivista mozgalmaktól,ál-civil szervezetektől.
Az emberek szenvedése JÓL FIZET ezeknek!
És ez nem jobb vagy baloldal, nem koznervatív vagy liberális, ez egyszerű emberség.

Vasgepárd 2018.12.07. 22:32:11

@szepipiktor: engem ez meg nem érdekel, fogjad fel te meg a hozzád hasonlók. Ez utóbbi mesterművedet kb. addig olvastam míg megláttam benne az első nácizást. Leszarom, hogy mit gondolsz te, vagy a csöves haverjaid, gogjad föl. Nekem se segít senki, pedig nekem is sokkal könnyebb lenne keheveredni a gyepre, hogy etessetek, fűtsetek rám! Leszarom. Gondolkodás nélkül ráhívom a rendőrt a csöves haverjaidra ha zavar a mocskuk, szaruk, agresszivitásuk és úgy érzem magam utána, hogy valami jót tettem a világért. Tetszik neked vagy sem :P

2018.12.08. 10:09:03

@szepipiktor: ugyanolyan naiv álmodozó vagy, mint a poszter :) Szerinted mi lenne az aluljárókban látható páriákból, ha ilyen szükséglakásokba kerülnének? Megmondom, semmi, ugyanúgy menne a piázás, verekedés, meg a falraszarás. A megoldás valamiféle félkatonai átnevelő-reszocializáló tábor lenne, mert ha egy átlag csövest (akikből 100-ből 90 full alkoholista - ez nem ítélet, tény...) beraksz egy fűtött szobába, akkor annyi változik, hogy fűtött szobában lesz egész nap ganajrészeg. Megoldottál valamit? Nem. Van egy saccra 10-15%, aki menthető, ezeket szólaltaják meg a híradókban, ezek a joviális, tiszta ruhájú, nem csatakrészeg hajléktalanok, miattuk gondolod azt, hogy a többség ilyen. Rajtuk tényleg intenzíven kellene segíteni, ingyen bérlakás fél-egy évig, felzárkóztató segély, valós munkakeresési segítség, ilyesmi. Aztán mehet vissza a rendes életbe. A többieknek marad a tábor, mert alkalmatlanok már nagyjából bármire.

Arról meg le kéne szokni, hogy a többségi társadalmat okoljátok, ütitek, nácizzátok hajléktalan ügyben. A dolgozó átlagembernek semmi köze a sorsukhoz, nem valami kommunista utópiában élünk, mindenki magáért felelős, aki meg gürizik és adózik, és normál életvitele van, joggal várhatja el, hogy az utcán ne fertőző, agresszív, hugyosgatyájú emberek zombizzanak körülötte. EZ nem fasizmus, ez normális gondolkodás.

@Vasgepárd: "Na, ezért megy a tulajok részéről az, hogy inkább nem köt szerződést, nem jelent be, ha nem fizetsz akkor meg inkább kipakolja a cuccaidat a ház elé, a zárakat meg lecserélteti." - el kell keserítselek, ez szerződés nélkül is pont ugyanígy van.

Zsuzsi25 2018.12.08. 14:30:24

@szepipiktor: "A sok nácialapú gyűlölködő abból indul ki, hogy mert neki ÉPPEN van hol laknia, van meleg, van étel számára, ÉPPEN rendben a házassága, ÉPPEN nincs baj az egészségével, és ÉPPEN van munkahelye, jövedelme"
Én, a nácialapu (és még sokan mások) azért vagyunk jo helyzetben, mert keményen megdolgozunk érte!!!! És nem azért, mert az ölünkbe hullott! De nyafogni könnyebb, hogy a "körülmények áldozata lettem" - Tenni azért, h jobb legyen??? Aaaaaazt nem!
P.S:: Aki most nem talál munkát, az annyit is ér!
P.S2: Tanulni kell kérem, és akkor nem fogsz ilyen helyzetbe kerülni!
süti beállítások módosítása